Inicjatywy

Kalendarz

Jak zarobić na e-komunikacji?

08-05-2013 - Warszawa
Konferencja skierowana w pierwszej kolejności do... »
25-04-2013 - Warszawa

Najlepsze kampanie społeczne

18-04-2013 - Warszawa

eCommerce Standard 2013

Eventy

Rekordowy Hackaton we Wrocławiu

28-03-2013
Na hackathonie organizowanym przez DDB Warszawa w zaledwie 24 godziny powstało 8 aplikacji! To rekord pośród wszystkich hackathonów, które dotychczas odbywały się w Polsce. »

Pozostałe »

Zobacz także

  

Strona Główna › Baza wiedzyWarsztaty

"Metro" Gazetą Roku Młodych Czytelników

13-09-2010

Urszula Kosik, kierownik promocji dziennika ”Metro”
 

Należący do Agory dziennik "Metro" zwyciężył w konkursie World Young Reader Prize i uzyskał tytuł Young Reader Newspaper of the Year 2010. Jaka była droga do sukcesu?

 

Początek zmian
Pomysł „Metra” (wydawca Agora) na nową strategię redakcyjną, zakładającą koncentrowanie się głównie na potrzebach i problemach młodych ludzi, zrodził się naturalnie. Od początku gazeta była tworzona przez młody zespół i podejmowała tematykę wielkomiejską. Jednak dwa lata temu, w roku 2008, ”Metro” na nowo zdefiniowało swoją rolę, zakładając stworzenie zaangażowanej gazety kierowanej przede wszystkim do młodych odbiorców. Pierwszą oznaką realizowanych zmian była nowa makieta ”Metra” - bardziej przejrzysta i nowoczesna. Kolejne zmiany dokonywały się krok po kroku.

 

Dopasowanie do potrzeb czytelników


Jesienią 2008 roku ”Metro” zleciło przeprowadzenie kompleksowego badania socjologicznego ”Pokolenie Wyżu” (realizacja MB SMG/KRC). Badanie pozwoliło dokładnie poznać docelowych czytelników tytułu - młodych mieszkańców dużych miast, w wieku od 24 do 34 lat i dowiedzieć się, akie są ich poglądy, aspiracje i marzenia, ale także obawy i bieżące problemy. Ta wiedza stała się dla redakcji źródłem tematów i pomysłów – na początek zorganizowano debatę z udziałem socjologów, mediów i przedstawicieli środowisk akademickich. Dzięki temu powstał „obraz” młodych Polaków, który następnie prezentowany był na łamach ”Metra” w licznych cyklach redakcyjnych, m.in.:

• Młodzi a kryzysodporność
• Młodzi o wykształceniu i karierze
• Młodzi a dobro wspólne
• Młodzi a związki i single


Za każdym razem redakcja dbała, aby czytelnicy byli realnymi uczestnikami dyskusji - rozmowa o nich nie mogła toczyć się bez wyraźnej interakcji.

 

Wnioski z badań jako inspiracja do działania

Wyniki badań posłużyły jako podstawa akcji redakcyjnych, takich jak np.: ”Okrągły Stół 2009”, w którym dyskutowano o najważniejszych celach dla Polski na kolejne 20 lat (projekt przeprowadzony we współpracy ze Stowarzyszeniem Polska Młodych, wyróżniony w konkursie World Young Reader Prize 2009) czy „Szkoła Zaufania Metra”, w której zwrócono uwagę na to, jak istotne jest budowanie relacji opartych na współpracy. W projektach redakcyjnych „Metro” wychodziło naprzeciw potrzebom naszych czytelników, jak również zapraszało ich do dzielenia się z redakcją spostrzeżeniami i do współtworzenia akcji.

 

Ważnym elementem działań „Metra” stało się także regularne poruszanie tematów bliskich studentom. Dziennikarze interweniowali, gdy prawa studenckie nie były respektowane, ale także dbali o to, by „Metro” stało się istotnym źródłem informacji o uczelniach i życiu akademickim. To zaangażowanie docenili sami studenci, przyznając dziennikarce „Metra” nagrodę ProStudent 2009 w kategorii MediaPro.

 

Kampanie wizerunkowe elementem spójnej strategii

Zmianie linii redakcyjnej towarzyszyło też nowe spojrzenie na promocję tytułu. Kampanie wizerunkowe ”Metra” wyraźnie nawiązują do ”młodego charakteru” gazety. Kampania ”Pokolenie Metra”, towarzysząca zmianie makiety w 2008, wykorzystywała wizerunki ludzi ”Metra” - dziennikarzy, grafików etc. - i podkreślała, że tytuł tworzy młody zespół, który dobrze zna swoich odbiorców. Kontynuacja kampania miała miejsce rok później - tym razem wizerunki dziennikarzy zastąpione zostały zdjęciami osób reprezentujących młodych odbiorców „Metra”. Jako hasła reklamowe posłużyły wybrane wnioski z badania „Pokolenie Wyżu”. W ten sposób komunikacja kierowana była bezpośrednio do czytelników dając jasny wyraz temu, że ich opinia jest niezwykle istotna. Konsekwentnie latem 2010 ruszyła wizerunkowa kampania pod hasłem „Moim zdaniem!”.Młodzi i zagadnienia ich do tyczące niezmiennie stanowią dla „Metra” główny punkt zainteresowania.

 

layout kampanii "Metra" pod hasłem "Moim zdaniem!"

 

Efekty – sukces długofalowej strategii redakcyjnej

”Metro” to obecnie gazeta codzienna, która kierowana jest przede wszystkim do młodych ludzi. Akcje redakcyjne, podejmowane tematy a nawet wizerunek prezentowany w promocji tytułu, tworzone są w oparciu o wiedzę i znajomość kluczowych odbiorców. Przede wszystkim jednak ”Metro” słucha swoich czytelników - kładąc szczególny nacisk na interakcję, stało się swoista platformą publicznej debaty na tematy ważne i poważne, ale także codzienne, wpływające na jakość życia ludzi.

 

Tytuł zwyciężył w konkursie World Young Reader Prize i uzyskał tytuł Young Reader Newspaper of the Year 2010. Jury konkursu doceniło zaangażowanie tytułu w sprawy młodych odbiorców zapoczątkowane zmianą linii redakcyjnej w sierpniu 2008 roku. Długofalowa strategia „Metra” określona została jako „Total Youth Think”.

 

„Dziennik <Metro> podjął decyzję o przekształceniu się w nowoczesną, ogólnopolską gazetę dla młodych ludzi i wyraźnie odniósł sukces. Tytuł przeanalizował potrzeby i oczekiwania swoich odbiorców, a następnie zrobił wszystko, aby tym potrzebom wyjść naprzeciw - zarówno poprzez zawartość redakcyjną, działania skierowane do studentów jak i akcje czytelnicze. Udało się!” - tak jury międzynarodowego konkursu World Young Reader Prize uzasadniło swój werdykt, czyli przyznanie ”Metru” głównej nagrody konkursu oraz nadanie tytułu ”Gazety Roku Młodych Czytelników”.


Ponad „Metro” otrzymało główną nagrodę w kategorii Public Service za projekt „Piractwo
internetowe – za czy przeciw?”

 

Międzynarodowy konkurs World Young Reader Prize jest organizowany przez Światowe Stowarzyszenie Prasy i Wydawców Informacji WAN-IFRA i wyróżnia tytuły prasowe, które zrealizowały najlepsze projekty wpływające na rozwój czytelnictwa wśród młodych.

 

 

« wstecz

Ideo
Realizacja Ideo
CMS Powered by Edito

Copyright © 2008 AdPress Wydawnictwo Reklamowe Sp. z o.o. All rights reserved.

 

Partnerzy:         Doradca prawny:
FireFly Creation   Corbis.pl